неділя, 3 серпня 2025 р.

Вертикаль ілюзії: як вибори, натовп і зомбі підтримують владу

 





Вертикаль ілюзії: як вибори, натовп і зомбі підтримують владу

Філософське есе про підкорення, рівність і культурні пастки сучасності

I. Виборче право як механізм добровільного підкорення


У демократичному суспільстві виборче право вважається священним. Його подають як найвищу форму громадянської участі, як інструмент контролю над владою, як символ свободи. Та хіба не кожен, хто прожив хоч кілька десятиліть у системі, де “вибір” можливий лише між заздалегідь підготовленими варіантами, не помічав — цей механізм не змінює структуру? Він лише утверджує її. Знову. І знову.

**Вибори — не зміна. Вибори — ритуал легітимації.**

Той, хто приходить на виборчу дільницю, не піднімається до статусу учасника влади. Навпаки — він визнає себе частиною механізму, який не контролює. Галочка в бюлетені не змінює суті. Вона лише надає правового блиску структурі, яка існує незалежно від бажань електорату. Система функціонує не тому, що ти її підтримуєш, а тому що вона **змушує тебе вірити**, що твоя підтримка має значення.

Але влада не боїться тих, хто голосує. Вона боїться тих, хто **відмовляється брати участь у грі**. Бо поки ти голосуєш — ти визнаєш її. Поки ти голосуєш — ти погоджуєшся на правила. Ти передаєш свою волю іншому, віддаєш право ухвалювати рішення. І незалежно від результату, ти вже погодився з тим, що хтось буде над тобою.

**Ось у чому ілюзія: система не боїться твого "ні" — вона боїться твого мовчання.**

Той, хто рветься до влади, хоче бути обраним не для того, щоб тобі служити, а щоб піднятися над тобою. І як тільки ти його обираєш — він уже не з натовпу. Він — “представник”, “делегат”, “гарант”. І він має охорону, риторику, доступи. До нього вже не підійдеш. У нього вже є апарат, щоб захистити своє “представництво”.

**Влада починається там, де закінчується рівність.** Саме акт вибору створює зверхність. Виборець, сам того не розуміючи, бере участь у конструюванні ієрархії.

Можливо, єдиний чесний спосіб поставитися до цього — **не обирати нікого**. Нехай влада, якщо вже вона так комусь потрібна, здобувається не голосуванням, а прямим, тілесним, відповідальним шляхом. Нехай той, хто хоче правити, пройде свою дорогу без добровільних делегувань і формального схвалення. Нехай пробивається, як у первісному світі — не через символічну урну, а крізь реальні спротиви.

Бо тоді влада перестає бути ілюзією згоди. Вона стає справжньою — небезпечною, ризикованою, такою, що потребує сили, а не обіцянок. І той, хто зможе її пройти, вже не буде безкарним — бо він не “обраний”. Він — вийшов сам. А тому нестиме відповідальність не перед бюлетенями, а перед людьми.

Ідея «виборчого права», що подається як втілення свободи громадянина, насправді є одним із найефективніших інструментів масової маніпуляції. Як зазначав **Жак Еллюль** у своїй праці *"Propaganda: The Formation of Men's Attitudes"*, головна функція сучасної пропаганди — не лише переконувати, а втягувати людину в систему, змушувати її відчувати себе активною учасницею процесів, які насправді не підлягають її контролю. Вибори, у цьому сенсі, — це **технологічно вдосконалена форма інтеграції індивіда у вже наперед визначену структуру влади**.

Еллюль стверджував, що технократична держава та інформаційні механізми пропаганди створюють ілюзію вибору, коли насправді «альтернативи» вибору є штучними й взаємозамінними. Людині лише здається, що вона голосує, тоді як система вже давно вирішила, кого залишити нагорі. Це абсолютно збігається з досвідом спостереження за «виборами» — вони не призводять до реальних змін, а лише утверджують уже існуючу ієрархію.


*Вибори — це форма добровільного підкорення. Справжня свобода починається з відмови визнавати чужу перевагу через символічні механізми.*


II. Феномен маси та рівність у натовпі


Індивід — це форма. Натовп — це середовище. Людина може вибудовувати свій образ, свою соціальну роль, свою унікальність лише у вузькому колі, де є достатньо простору для розгортання відмінностей. У малих групах кожен стає “кимось” — тому що є хтось “інший”, на тлі кого можеш себе окреслити.

Але коли форма входить у масу — вона стирається. В натовпі всі рівні не тому, що всі однакові, а тому що всі **невидимі**. І це — не трагедія. Це — скасування зверхності.

Натовп не потребує ієрархій. Він не ставить питань про "кращих" і "гірших". Він існує не завдяки індивідуальним якостям, а завдяки простому відчуттю **разом**. І саме це “разом” нейтралізує соціальні відмінності. Тут не діють титули, освіта, походження. Тут навіть сила голосу не гарантує лідерства — бо той, хто кричить, не стає вищим, а стає мішенню.

**Натовп — це не хаос, це природний стан горизонтального суспільства.**

І саме тому його боїться система. Бо там, де всі рівні, неможливо збудувати піраміду. А без піраміди — немає вершини. Немає місця, де можна бути “вище”, “далекоглядніше”, “відповідальніше”. У масі не виникає потреби в комусь, хто скаже, як жити. Вона живе, рухається, існує — як спільність без центру.

Звідси й спроби “перетворити” натовп на натовп-контрольований: через мітинги, концерти, спортивні події — де є сцена, екран, головний герой. Тобто вже **вертикаль у горизонталі**. Але справжній натовп — стихійний, позаполітичний, без орієнтира. І в цьому — його свобода.

Людина, яка усвідомлює себе як частину маси — **не втрачає себе**, а знімає з себе обов’язок бути кимось. І, можливо, лише в такому стані вона може відчути не лише рівність, а й гідність — бо ніхто не вищий. І нікого не треба висувати.


У своїй праці «Маса й влада» Еліас Канетті підкреслює, що у масі зникає індивідуальність, і разом із нею — страх перед соціальною дистанцією. Коли людина вливається в натовп, вона перестає відчувати бар’єри, які розділяють її з іншими — ніби всі раптом стають рівними, без титулів, статусів і страху бути осудженим. Ця раптова рівність створює відчуття безпеки і належності, що робить натовп таким потужним і водночас небезпечним.

Саме це феномен Канетті відображає твої слова: «в натовпі всі рівні не тому, що всі однакові, а тому що всі невидимі». Відмова від ієрархій — це не лише скасування зверхності, а й зняття страху від соціальних відмінностей. У цьому контексті маса — це середовище, де індивід звільняється від необхідності бути «кимось» і може відчути себе частиною цілого, позбавленого статусних меж.

*Ієрархія починається з бажання виділити сильнішого. Свобода починається з відмови дивитись вгору.*



III. Зомбі, Лідер і повернення до вертикалі


У культурі немає випадкових образів. Те, що повторюється, множиться, клонуються в серіалах, іграх, фільмах — є не просто модою, а **програмою**. І тому варто запитати: *чому зомбі? чому знов і знов — натовп бездумних істот, яких треба боятися, нищити, або принаймні тримати на відстані?*

Фільми про зомбі — це не про страх перед чумою чи втратою контролю над тілом. Це — **страх перед натовпом**, перед безконтрольністю, перед горизонталлю. Там, де всі однаково голодні, мовчазні, настирливі — ламається ієрархія. Зомбі не розрізняють генералів і пішаків. Для них усі — м’ясо. Саме тому вони такі небезпечні — не фізично, а **онтологічно**: вони руйнують світ, побудований на зверхності.

Щоб протистояти їм — нам у фільмах **завжди дають героя**. Виживальника. Захисника. І — Лідера. Того, хто "знає", "веде", "очолює". І разом з ним — маленька група, яка шукає безпечне місце, відгороджене від зомбі-світу.

Цей сценарій повторюється знову і знову: **масу — маргіналізувати**, **особистість — возвеличити**, **лідерство — героїзувати**. Ідея проста: якщо ти не хочеш бути зомбі, тобі потрібен провідник. А щоб бути гідним провідника, ти маєш погодитися з тим, що хтось буде над тобою.

Тут і починається **повернення до вертикалі**. Культурна машина не просить тебе обирати — вона просто **лякає тебе безладом**, щоби ти сам захотів порядку. І саме тому ти починаєш шукати того, хто наведе лад.

*страх → хаос → Лідер → підпорядкування*

Зомбі — не інші. Зомбі — це ті, хто **не підкорився**. Вони безмовні, безідеологічні, безлідерні. Їх багато. І їх не зупинити переконанням. Їх треба або знищити, або — перетворити на виборців.

Бо зомбі — це натовп без структури. А натовп без структури — це **людська рівність в дії**. І тому система мусить переконати тебе, що ти не зомбі. Що ти — особливий. Що ти можеш "обирати". І що твоя свобода — в делегуванні.

Але справжня свобода — в тому, щоб **відмовитися бути обраним і тим паче — обирати**. І встати пліч-о-пліч з іншими — не як герой, не як ватажок, а як рівний серед рівних. Навіть якщо зовні це виглядає як “хаос”.

Ідеї Петра Кропоткіна й Михайла Бакуніна добре пояснюють глибинні процеси, про які йдеться в цій замітці. Кропоткін у своїх працях підкреслював, що справжня свобода і гармонія виникають у суспільстві, де люди живуть не за ієрархією, а горизонтально, на засадах взаємодопомоги й самоврядування. Він бачив у природі і соціумі тенденцію до солідарності без примусу зверху.

Бакунін, у свою чергу, гостро критикував будь-які форми влади і ієрархії, вбачаючи в них джерело гноблення й страху. Він вважав, що страх перед “хаосом” — це ілюзія, створена тими, хто хоче зберегти вертикальну владу, маніпулюючи людьми через потребу в “провідниках” і “лідерах”.

*Коли тобі вкотре покажуть фільм про зомбі — не шукай, кого там боятися. Подумай, кого там тебе вчать обирати.*




Немає коментарів:

Дописати коментар

Прогноз відносно можливого глобального конфлікту на основі гіпотези про циклічність воєн (2034)

   Прогноз можливих глобальних конфліктів на основі гіпотези про циклічність воєн (2034) Цей прогноз базується на суб’єктивній гіпотезі  про...