середа, 23 липня 2025 р.

Зеленський і конфлікт ідентичностей: чому консолідація може не відбутися



 Зеленський і конфлікт ідентичностей: чому консолідація може не відбутися

З 2019 року Володимир Зеленський трансформувався з популярного шоумена в керівника держави, яка веде повномасштабну війну за своє існування. Після 24 лютого 2022 року він став символом спротиву, уособленням стійкості, і для багатьох — лідером нації. Проте за фасадом воєнного лідерства залишився фундаментальний конфлікт, який Зеленський не зміг — і, можливо, не зможе — подолати: конфлікт між новою українською ідентичністю та інерцією пострадянської, російськомовної культури, до якої він сам належав і з якою досі пов’язаний.

Зеленський — продукт саме цієї пострадянської культури. Його попереднє життя, гумор, мова, соціальне оточення — це не та Україна, яку вибудовували на Заході чи в середовищах шістдесятників і визвольного руху. І навіть зараз, після всіх зусиль перейти на українську та публічно підтримати деколонізаційні ініціативи, у ньому залишається глибока інерція старого світу — інерція компромісу, зручності та невизначеності.

Після початку війни з Росією ця невизначеність замаскована мобілізаційною єдністю. Але в реальності, за цією єдністю існує глибоке і нерозв’язане напруження. Українське суспільство переживає історичне перетворення — від інертної, багатомовної, аморфної спільноти до артикульованої нації з чітким розумінням цінностей, історичної тяглості та ідентичності. Зеленський цю трансформацію очолює номінально, але не ідеологічно.

Він не формулює українськість як цілісний проєкт. Його патріотизм — це оборона державності, а не формування національної самосвідомості. Він не є націоналістом у жодному з сенсів — ні етнічному, ні культурному, ні ціннісному. І тому він не може — з об'єктивних причин — стати лідером, який приведе країну до подолання конфлікту між українським культурним ядром і російськомовною периферією.

Більше того, є ризик, що в умовах післявоєнної втоми та політичної нестабільності Зеленський знову повернеться до інклюзивної риторики зразка 2019 року: «какая разница», «главное — люди», «нам нужна единая страна для всех». У мирний час така позиція може здаватися гуманною, але в країні, яка зазнала геноциду, така невизначеність виглядає як ревізія національного проєкту.

Тому твердження, що Зеленський — «лідер нації», може виявитися тимчасовим міфом, побудованим на фоні екзистенційної загрози. Після війни його модель лідерства — централізована, неконкурентна, обережна до радикальних змін — стане дисонансною до суспільного запиту. І в умовах, коли ціннісний конфлікт не буде вирішено, вся конструкція "консолідації" може зруйнуватися дуже швидко.


1. Кадрова політика: стара система під новим фасадом

Після революції 2014 року частина українців очікувала на повне оновлення державного апарату — очищення від пострадянського чиновництва, СБУшного «совка» й кланово-олігархічної моделі управління. Зеленський прийшов на хвилі цих очікувань, але його реальна кадрова політика свідчить про зворотне:

  • Ключові інституції — СБУ, прокуратура, суди — залишились під впливом тих самих осіб і груп, що діяли ще за часів Януковича.

  • ОПУ (Офіс президента)центр усієї влади, зосереджений у руках кількох радників, часто без політичної легітимації, які керують за принципом "ручного режиму".

  • Замість нової політичної еліти ми бачимо ротацію облич у старій системі, де лояльність важливіша за цінності.


2. Мовна пасивність: обхід замість курсу

Зеленський публічно перейшов на українську після початку великої війни, але:

  • на етапі 2019–2021 років він демонстративно уникав підтримки мовного законодавства, спекулюючи на темі "зручності для всіх".

  • Після вторгнення — жодного системного проєкту українізації армії, освіти чи культурної сфери, окрім добровільних ініціатив громади.

Варто порівняти з Ізраїлем після 1948 року: Бен Гуріон жорстко витіснив ідиш, натомість нав'язав іврит як мову не лише держави, а й нації. Це викликало конфлікти — але сформувало спільну ідентичність. Зеленський натомість обирає уникання проблеми, вважаючи, що вона "сама зникне".

Вона не зникне.


3. Культурна подвійність: Україна між колонією та естрадою

Владна гуманітарна політика після 2022 року залишилась непроясненою:

  • Мільйони українців дивляться українські серіали, але за кадром працюють ті ж самі продакшени з «95 кварталу», в яких естетика — радянська, жарти — з 2000-х, наративи — від "сватів" до «позитивного радянського минулого».

  • Жодного потужного проєкту на кшталт «Арсенал Ідентичності», «Національна хартія пам’яті», «Відкритий канон української культури» не запущено.

  • Замість візії — шоу. Замість змісту — мем.

На цьому тлі спроби деколонізації виглядають декоративно, а не стратегічно. Справжня дерусифікація відбувається знизу — громадами, активістами, волонтерами, але не інституціями.


4. Історичні паралелі: Пілсудський, Бен Гуріон, де Голль — і чому Зеленський не схожий на жодного з них

  • Юзеф Пілсудський — створив Польщу на уламках імперій і водночас нав’язав свою модель нації через культуру, військо й міфологію. Він мав чітке бачення Польщі як держави поляків — без двозначності.

  • Бен Гуріон — свідомо ламав інерцію діаспорного мислення, вводив нову мову, нову армію, нову історію. Жодних компромісів із минулим.

  • Шарль де Голль — уособлював "велич Франції", і для цього провів моральне очищення республіки, відкинувши елементи колабораціонізму та пасивності.

Зеленський, на відміну від них, не творить націю — він намагається управляти вже наявною. Але її ще не існує у повноцінному вигляді.


Висновок: лідер, який не формує ідентичність, не переживе історичної трансформації

Поки триває війна — централізація та особиста харизма тримають його вертикаль. Але після війни — народ захоче бачити не менеджера, а лідера, який говорить глибокою мовою нації, а не телевізійним монтажем.

Якщо Зеленський не стане частиною національного проєкту, його місце у ньому буде стерте.

І тоді образ "лідера" зміниться на образ перехідного володаря. У кращому разі — Скоропадського. У гіршому — того, кого історія згадуватиме як утримувача престолу під час великої трансформації, яку він не зміг ні зрозуміти, ні очолити.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Порохоботи і Зеленоботи два чоботи пара, дві сторони однієї медалі

  Вступ: Серед політичних еліт України останнього десятиліття вирізняються дві умовні групи — ті, кого називают...